Projektek

A kétnyelvű magyar iskola koncepciója

Az első vázlat 2009 szeptemberében készült.

Tervezett kezdés: a 2011/12-es tanév
Hely: egy (alsó tagozatos) általános iskola Grácban


A négy tanév ideje alatt az oktatás két nyelven (németül és magyarul) folyik, azaz két tanár/tanárnő tanít a saját anyanyelvén.

  • Tantervként szolgál az általános iskolák alaptanterve, az anyanyelvi oktatás tanterve és a „német mint másodnyelv" tanterve.
  • Az oktatás és az iskolai élet a két kultúrára épül.
  • Az oktatási órák felénél mindkét tanár/tanárnő az osztályban van. A tanároknak/tanárnőknek intenzíven és jó összhangban kell együttműködniük. A gyermekek két munkanyelvet élnek meg és két személyhez kötődhetnek.
  • A magyar tanár/tanárnő első sorban a magyar anyanyelvű gyermekeket segíti, és a magyarnyelvű anyanyelvi órákat valamint az osztály német anyanyelvű gyermekeinek a magyar óráit tartja.
  • Az ábécé elsajátítása alapfokon párhuzamosan, azaz mindkét nyelven megtörténik.
  • A tanítás differenciálva sok órában nyílt tanulási elvek alapján folyik. A feladatok a gyermekek számára mindkét nyelven megoldhatók.


A koncepciót kidolgozta:
Dipl. Päd.in Katharina Lanzmaier-Ugri

A kétnyelvűség tartósan erősíti az öntudatot és a kreativitást. Többnyelvű gyermekek könnyebben tanulnak további idegen nyelveket. A kultúrális különbségek megismerése gazdagabbá teszi személyiségüket.

 

Az első osztály 2012/13-es tanévben történő beindításához legalább 8 magyar nyelvű gyermek jelentkezésére van szükség.